Capella Sneek zingt het Requiem van Duruflé

‘Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling’ vertelt dirigent Gerard van Beijeren. Ja, dat andere Requiem – van Fauré – is veel bekender en wordt in Nederland jaarlijks meer dan honderd keer uitgevoerd, veel vaker dan dit werk van Maurice Duruflé (1902-1986). Maar dat is onterecht, want het Requiem van deze beroemde Franse organist is minstens zo mooi en troostrijk.

Deze tijd van het jaar, waarin de dagen weer korter worden, is een periode van bezinning. Allerzielen op 2 november is de dag om te bidden voor de zielen van overledenen. Deze uitvoering van het Requiem van Duruflé sluit daarop aan en staat in een lange traditie. De muziek geeft troost en biedt ruimte voor reflectie en bezinning, ook voor niet-kerkelijke mensen.

Eeuwenoude gregoriaanse melodieën vormen de basis van het Requiem – een dodenmis – en geven het werk een eeuwigheidswaarde – je hoort bijna de Benedictijner monniken zingen. De adembenemende harmonieën in het koor en in de orgelbegeleiding plaatsen het gregoriaans in een muzikale context die geweldig goed tot uitdrukking komt in de prachtige neogotische ‘kathedralen’ in Leeuwarden en Sneek met evenzo prachtige orgels. Duruflé was zelf soms erg geëmotioneerd tijdens het schrijven van het Requiem en moest toegeven dat hij wel eens een traan had gelaten.

De orgels in Leeuwarden en Sneek zijn gebouwd naar model van Franse orgels – van bijvoorbeeld Cavaillé-Coll – die Duruflé zo goed kende en waarop het Requiem het beste tot klinken komt. Het orgel in de Bonifatiuskerk in Leeuwarden is pas gerestaureerd en teruggebracht naar zijn oorspronkelijke staat, met zoveel mogelijk ambachtelijk vervaardigd materiaal van de firma Adema zelf. Het orgel in Sneek is gemaakt door de firma Maarschalkerweerd, die in dezelfde tijd ook het orgel in het Concertgebouw van Amsterdam heeft gebouwd.

Duruflé is bekend geworden als organist, maar zong als jongetje al gregoriaans in de kathedraal van Rouen (Normandië). Na zijn orgelstudie in Parijs kreeg hij zijn vaste aanstelling in een prachtige gotische kerk op steenworp afstand van de Notre Dame. Daarnaast doceerde hij muziektheorie en ging hij regelmatig op concertreis – samen met zijn vrouw – naar onder andere Amerika. Duruflé kon geweldig op het orgel improviseren, maar schreef niet veel op papier, want hij was erg kritisch op zichzelf en niet snel tevreden. Na een ernstig auto-ongeluk kon Duruflé bijna niet meer spelen of zelfs een pen vasthouden. Het ‘Notre Père’ (Onze Vader) is zijn laatste compositie voor koor geweest, vermoedelijk door zijn vrouw op papier gezet. Een prachtig eenvoudig werkje dat direct tot het hart spreekt.

Bestel hier uw kaarten

Capella Sneek

Al 5 jaar een eigen geluid in de regio

Capella Sneek voert al 5 jaar grotere en kleinere maar altijd prachtige klassieke werken voor koor uit onder leiding van Gerard van Beijeren en Sippie Broersma. Met hun eigen schat aan ervaring in het uitvoeren van klassieke koormuziek weten Gerard en Sippie steeds meer mensen in en om Sneek te inspireren en aan zich te binden om al die fantastische muziek voor een steeds groter publiek te brengen. Sommige koorleden zijn niet eens van huis uit opgegroeid met klassieke zang, maar vinden hun weg in dit klassieke kamerkoor en ontdekken een hele nieuwe wereld aan muziek.

Muzikale begeleiding en solisten

Dirigent
Gerard van Beijeren (1981) komt uit een muzikale familie en gezegend met een flexibele tenorstem heeft hij in veel professionele koren mogen zingen. Momenteel Is hij als zanger onder andere bij The Bach Choir of The Netherlands te horen. Daarnaast is hij artistiek leider van de Martini Koorschool in Sneek en dirigent van kamerkoor Capella Sneek. Meer over Gerard is te vinden op zijn website.

Mezzo-sopraan

Sippie Broersma werd in 1983 geboren in Zwolle. In haar jeugd speelde zij dwarsfluit en piano. Na haar studie zang aan het conservatorium heeft ze bij verschillende professionele ensembles gezongen met grote dirigenten. Behalve zangeres is zij vooral ook dirigent van onder andere Het Sneeker Cantatekoor en Vox Flevium.

Organist

Geerten Liefting (Nijkerk, dec 1983) Studeerde Orgel, Kerkmuziek en Improvisatie bij Reitze Smits aan het Utrechts Conservatorium en vervolgens Compositie en Koordirectie aan het Conservatorium van Antwerpen en Rotterdam bij ondermeer Wim Henderickx, Luc van Hove en Wiecher Mandemaker. Daarnaast studeerde hij Improvisatie bij Hayo Boerema en Cor Ardesch.
Geerten is sinds augustus 2007 dirigent-organist van de Heilige
Bonaventura te Woerden en tevens assistent-organist van de Grote of
St. Laurenskerk te Rotterdam en vesperorganist van de Domkerk te
Utrecht. In het jaar 2015 won hij ondermeer de 1e prijs op het International
Improvisatieconcours in Schwäbisch Gmuend en de 2e prijs op het
Internationaal Improvisatieconcours in Luxemburg/ Dudelange en tevens
in Biarritz. In 2016 won hij unaniem het Internationaal
Improvisatieconcours in Haarlem. Hij trad op bij producties van
bijvoorbeeld Festival Voor de Wind, Culturele Caravaan en verzorgde
grote producties met koren als de Laurenscantorij, het Ribatutta
Ensemble en het Nederlands Blazersensemble. In 2013 won hij de 1e prijs op het Hinsz- compositieconcours te Kampen, waar het Nederlands Kamerkoor zijn werk ‘Renovatio Mundi’ in première bracht.
Geerten geeft veel concerten en componeert voor diverse bezettingen.

Nieuwsbrief

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.

Contact

Sippie Broersma & Gerard van Beijeren
Houkeslootstraat 67
8605 BP Sneek
sneekvocaal@gmail.com
06-30333248